الخميس، 20 يونيو 2019

بقلم شاعر العامية الشاب مصطفى دسوقي

أنا علشانك
سيبت الدُنيا وقُلت سلام
أنا في هواكِ 
قُلت الحُب حلال وحرام
شوفت عنيكِ 
قُلت أكيد الحُب حلال
شوفت القسوة
قُلت الحُب حرام وضلال
وإنتِ بعيد 
أنا كُنت باقول
 النار وخداني
وقُلت في بالي
إني هلاقي الجنة في قُربك 
بس لقيت الجنة في قُربك 
نار دور ثاني
زي م أكون بعد الإسلام
أعلنت الكُفر 
وإني حرام حتى التفكير
في دخولي الجنة
زي م أكون أنا مش إنسان
من لحم ودم
زي م أكون أنا مش إنسان
ولا من حقي إني أتهني
ليه الكُره؟ وليه الحقد؟
وليه الظُلم؟ وليه القسوة؟ 
وليه الغدر في نون النسوة
جِدر مأصل؟؟؟
قادر يوصل سابع أرض
إلي القِلة 
وليه سموها يا ناس ب الأفعي؟
وليه الطيبه خيبه وعيبه
وصفه مش نافعه؟؟؟!!!
رغم الطيبه محبه وهيبه
بس حقيقي أنا مش ندمان
ولا زعلان على عيشتي معاها 
وصبري عليها
يمكن ربي يكفر بيها عني ذنوب
أو يمكن رحمة يا ناس في الأخرة

بقلم الشاب  مصطفي دسوقي.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق