السبت، 22 يونيو 2019

بقلم نجوى سالم

 " سرطان الحب "
_______________
 🦋🦋🦋🦋
 هكذا ترى  روحها ، و يراها الأقربون ، فكيف لها أن تستعيدها بنفس الخفة و اللياقة ؟
أصوات متداخلة و خيالات لوجوه  لا تكاد تعرفها
كلهم يقولون : ألف مبروك " يا ماجي حمدا لله على سلامتك
ما كانش حد مصدق إنها هتعدي المرة دي على خير . .   بس انتي اتأخرتي قوي 
تنظر إليهم بعين نصف مفتوحة ، تضع كلتا يديها على رأسها التى هشمها الصداع 
تهمس بصوت غير مسموع :  آ ا ا ا ا ا ا ه
حاسه كأني كنت في كابوس
منهكة بشكل غير عادي
عاوزه أفضل نايمه طول الوقت
انا بحاسب نفسي ليه كده بقسوة ؟!
مش مصدقة إن عمري اتسرق مني
موجوعة من الأذية ، و الإهمال و السفالة اللي اتعاملت بيها ، و حزينة على عمري اللي راح هدر  . . .
تنتبه إليها ليلى ( زوجة أخيها ) :  بتقولي إيه 
يا ماجي ؟  عاوزه حاجه ؟
لا . . لا . . انا فين؟!
_ انت هنا . . .  و سط حبايبك اللي بيحبوك بجد و بيخافوا عليكي زي عيونهم
_ ليه أنا تعبانه قوي كده ؟!
  محتاجة فترة نقاهة طويلة كاني عوفيت من سرطان عاطفى بمعجزة إلاهية بحق
 تنظر في كفيها ، ترى أثر لون أزرق على إبهامها كأنها كانت تبصم على وراق  ما . .تنظر متعجبة تسأل هالة : ما هذا ؟
تجيبها هالة مبتسمة كان عم الشيخ  سعيد
بياخد بصمتك على صك الحرية 
يدخل د/ باسم متهللا قائلا : خلاص ياستي 
كتبنا لك خروج  . . مبروك قضينا على سلطان الحب نهائيا   و الباقي عليكي انتي

بقلم نجوى سالم        🦋🦋🦋🦋

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق