الخميس، 5 سبتمبر 2019

بقلم جمال حلمي ابراهيم عامر

آه يازمان 


آه يازمان 
كنت بشوف 
ناسك
على الفطرة 
 شيم ورجال ..
وكنت بشوف 
قمم وفطاحل
شغاااالة سهر 
 ماتنام ....
آه يازمان من 
من الشخص  
اللى بياكل 
بلوي الدارع
 هجام .....
لا كنت بشوف
 أيد بطاله
ولا عايشة النهار 
زخم .... وكلام  .
كنت بشوف 
ناسك يازمن 
عرقانه 
علمونا العرق
للوصول للغال ...
وكنت برضة 
بشوف الصبر
قانون حفظينة
في القلب
ليهدوا به 
المستحيل المحال  ....
آه وأه يادنيا 
رجعتي 
خطوات كتير
للخلف مش قدام ..
لا عنت شايف 
عباقرة زماني  
ولاعنت شايف
خير المثال ...
لكن بشوف رؤوس
      عدمانه 
أوصة ودفيرة 
وشغل جنان .....
ماشي بتكعبل 
ف دنيتي 
ف عز الضهر 
ف لبس مقطع
يمين كدا وشمال ....
اقف مكاني 
مذهول وربي 
والعقل مني 
يطير  فوق
سفوح الجبال ..
جيل مستورد 
بتشوفة عنية 
تزرف صلب 
ف الحال .....
ديما يادنيا 
أسئل نفسي 
كتير  
فين الأب 
فين الربان . ؟ 
بسمع عنهم 
ف الحارة 
وف الشارع 
ناس علامة 
ف الحكي 
والأفلام  ...
بيقولوا احلى 
طأطوءة
تروي البدن 
العطشان الظمآن .
خلاص ... يادنيا 
كرهت نفسي 
وكرهت 
الراجل 
الوحش 
ال سايب
بيته مهلهل
ف كل ركن 
من الأركان .....


................ خلص الكلام  ...................
بقلم جمال حلمي ابراهيم عامر 
....................... ..............................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق